Verbeterde navigatie checklist

Verbeterde navigatie categorieën (groot) Digitale Checklisten verbetert de navigatie in checklisten. Door subcategorieën samen te voegen onder de hoofdcategorie krijgt de gebruiker meer overzicht. Door op de hoofdcategorie te klikken, worden de subcategorieën zichtbaar. Vooral bij grote checklisten met veel categorieën en subcategorieën kan je daarmee eenvoudiger navigeren in de checklist.

Digitale Checklisten maakt checklisten voor regelgeving op het gebied van het Omgevingsrecht, Arbo en Zorg en heel veel meer. De checklistvragen van deze checklisten zijn onderverdeeld in categorieën en subcategorieën. De naam van een categorie wordt bepaald aan de hand van de indeling van de bijhorende wet of regeling. Op die manier krijgen gebruikers een herkenbare indeling in de checklist.

De checklisten op basis van wet- en regelgeving bevatten vaak veel vragen en categorieën. Om het werken met deze checklisten zo eenvoudig mogelijk te maken zoekt Digitale Checklisten steeds naar slimme en nieuwe functionaliteiten. Zo ontwikkelde Digitale Checklisten handige vragenbomen. Met deze vragenbomen leidt Digitale Checklisten gebruikers door lastige juridische onderwerpen, zoals bijvoorbeeld overgangsrecht. In een paar stappen komt een gebruiker automatisch bij de juiste vragen.

Vragenbomen tonen gebruikers alleen de relevante vragen, maar die vragen kunnen nog steeds in verschillende (sub)categorieën staan. Vooral in grotere checklisten kan dat een probleem geven bij het doorlopen van de vragen. Dat was de reden dat de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) vroeg om in de checklist Tankstations alleen de hoofdcategorieën te tonen. Gerard Liefting, Milieucoördinator bij de OD NZKG, legt uit dat een checklist voor een tankstation al snel 40 subcategorieën heeft. “Wanneer je alleen de hoofdcategorieën toont, is zo’n checklist een stuk gebruiksvriendelijker”, zegt Liefting.

Programmeur Willem van Klinken pakte het idee op en had al snel een goede oplossing bedacht. De nieuwe functionaliteit toont standaard alleen hoofdcategorieën van de checklist. Door een categorie te selecteren zie je de onderverdeling van die categorie. Hij bouwde de nieuwe functionaliteit in de frontend. “De vragen zijn al vanuit de backend geladen, waardoor het selecteren van categorieën in de frontend snel en soepel werkt", aldus de programmeur.

De nieuwe functionaliteit voelt inderdaad soepel aan en is een mooie verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van grote checklisten.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.