Vragenboom – 6 handige tips voor beheerders!
In het voorjaar presenteerden wij de vragenboom die het mogelijk maakt om wet- en regelgeving om te zetten naar gebruiksvriendelijke checklisten. In de praktijk komt de toepassing van de vragenboom in veel checklisten van pas. De vragenboom wordt toegepast op elke situatie waarbij het antwoord dat op een vraag wordt gegeven, beslissend is voor de vervolgvraag. De vragenboom is erg goed ontvangen en veel beheerders zijn inmiddels aan de slag gegaan met het creëren van hun eigen vragenbomen. Wij verzamelden veelgemaakte fouten en zetten hieronder 6 handige tips uiteen voor beheerders:
• Gebruik de juiste leestekens
Bij het verwijzen naar een vervolgvraag is het belangrijk om de juiste leestekens te gebruiken. Na de antwoordkeuze volgt een dubbele punt waarna de vervolgvragen, onderbroken door komma’s volgen. Een veelgemaakte fout is het onderbreken van de vervolgvragen door een dubbele punt.
• Antwoordkeuzes dienen identiek aan elkaar te zijn
De antwoordkeuze onder het kopje ‘vragenboom wijzigen’ dient identiek te zijn aan de antwoordkeuze onder het kopje ‘lijst wijzigen’. Let dus op het gebruik van hoofdletters, Veelgemaakte fouten zijn onder meer toevoegingen van leestekens zoals punten aan het einde van het keuzeantwoord of de toevoeging van een extra spatie in een zin.
• Verwijzen naar een vraag die niet bestaat
Een veelvoorkomende vraag is het verwijzen naar een vraag-id die niet bestaat. Dit kan verschillende redenen hebben. Soms wordt een verkeerde vraag-id gebruikt. Dit kan gebeuren wanneer er een typefout wordt gemaakt of wanneer een vraag-id wordt verward met een q-nummer. Ook kan het voorkomen dat een bepaalde vraag is verwijderd uit de checklist, maar niet is verwijderd als optie bij een vervolgvraag. Deze vragen moeten verwijderd worden, omdat de checklist anders ‘blijft zoeken’ naar die vragen. Dit kan ervoor zorgen dat de checklist erg traag wordt of niet werkt.
• Ja/nee-antwoordkeuzes bij keuzelijst
Wanneer je gebruikt maakt van het vraagtype keuzelijst is het belangrijk om te weten dat je ‘ja’ en ‘nee’ niet op zichzelf kunt gebruiken als antwoordkeuzes. Door hier een volledige zin van te maken kun je dit vraagtype wel gebruiken. Dit doe je door bijvoorbeeld ‘nee’ te vervangen door ‘nee, daarvan is geen sprake’.
• Categorie volgorde
Het is belangrijk om categorieën (en ook checklistvragen) te sorteren op de volgorde waarin de vragen tevoorschijn moeten komen in de vragenboom. Let hierbij ook op dat een specifieke categorie (bijv. categorie ‘Algemeen’) altijd correspondeert met dezelfde categorievolgorde (bijv. volgorde 100). Wanneer dit niet het geval is kan de vragenboom in een niet gewenste volgorde naar voren komen.
• Neem de tijd
De laatste (en misschien wel meest belangrijke) tip is om de tijd te nemen bij het maken van een vragenboom. Dit is vooral handig als het de eerste keer is dat je hiermee aan de slag gaat. Begin met een simpele en korte vragenboom en breidt deze steeds verder uit. Zo zie je meteen waar je de mist in de gaat wanneer de checklist niet helemaal loopt zoals je had verwacht.
Wil jij ook aan de slag met een vragenboom? Schroom dan niet. Mocht je vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande, neem dan contact op met je accountmanager of de servicedesk via info@digitalechecklisten.nl / 020 3032052.