Nieuwe EML per 1 juli 2023

In een voorgaand artikel gingen wij in op de actualisatie van de erkende maatregelenlijst (EML). Op 8 juni publiceerde de overheid de definitieve EML die vanaf 1 juli 2023 van toepassing zijn. Ben je benieuwd wat dit voor jou betekent en hoe DC dit voor jou oplost? Lees dan verder!

Energiebesparing

EML in huidige en nieuwe wet- en regelgeving De erkende maatregelenlijst is onderdeel van het huidige en nieuwe omgevingsrecht. In het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling wordt de verplichting tot het treffen van energiebesparende maatregelen vastgelegd. De erkende maatregelenlijst is onderdeel van het huidige en nieuwe omgevingsrecht. Bijlage 10 van de activiteitenregeling bevat per bedrijfstak een lijst met erkende maatregelen die invulling geven aan de verplichting tot energiebesparing. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 vervallen het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling. De verplichting tot het verduurzamen van het energiegebruik wordt dan opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (voor processen) (Bal) en het [Besluit bouwwerken leefomgeving (voor gebouwen) (Bbl)](https://www.lawcat.nl/wetten/BWBT0000003/afdeling/5.4 en vindt de nadere uitwerking plaats in de Omgevingsregeling (Or). De erkende maatregelen worden dan als bijlage opgenomen bij de Or.

Het nieuwe omgevingsrecht brengt aanpassingen met zich mee voor de EML die geldt voor verschillende bedrijfstakken. De huidige lijsten bevatten maatregelen om energie te besparen, maar deze worden nu opgedeeld in drie onderdelen: gebouwen, faciliteiten en processen.

Nieuwe checklisten en opbouw Elk onderdeel (gebouwen, faciliteiten en processen) heeft een eigen checklist. Binnen deze checklist kunt u, door middel van handige vragenbomen, kiezen uit verschillende categorie├źn. Elke categorie behelst een specifieke situatie en bevat de daarvoor relevante erkende maatregelen. Op basis van de situatie bepaal je zelf welke categorie├źn van toepassing zijn. Heb je bijvoorbeeld een bedrijfsrestaurant binnen het gebouw? Dan kies je binnen de checklist "Faciliteiten" de categorie "Keukenapparatuur". De relevante maatregelen komen vervolgens in beeld. Zo eenvoudig is het!

Bovendien beschikken wij over checklisten per bedrijfstak zoals de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

deelde op de website. Deze checklisten bevatten de opbouw overeenkomstig onze thans geldende checklisten, maar met de nieuwe maatregelen.

Vragen Wilt u gebruik maken van de checklisten of heeft u andere vragen? Dan kunt u contact opnemen met de servicedesk of uw accountmanager via info@digitalechecklisten.nl / 0203032052.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.

Deze site gebruikt cookies om de site persoonlijker en gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van je bezoekersgedrag. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.