Nieuwe regelgeving: landelijke commissie sociale hygiene

Op 1 juli bereikte de Landelijke Commissie Sociale Hygiëne (Lcsh) een belangrijke mijlpaal met de lancering van het up-to-date register voor leidinggevende die alcohol schenken in horeca en slijterij bedrijven. Deze organisatie is ontstaan als gevolg van de Alcoholwet uit 2021, waarin de wet- en regelgeving met betrekking tot dit register is aangepast om de werkzaamheden effectiever uit te voeren. Met de implementatie van het nieuwe register heeft de Lcsh nu een onafhankelijke en zelfstandige positie gekregen, waardoor het veilig en actueel houden van persoonsgegevens in het register beter kan worden gewaarborgd. Ben je benieuwd hoe Digitale Checklisten omgaat met deze update en welke bevoegdheden de Commissie toegekend heeft gekregen? Lees dan vooral verder!

DC horeca hero illustratie

Verantwoordelijkheden Voorheen viel het register onder de verantwoordelijkheid van de Landelijke Examencommissie (LEC) van de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). Alle personen die voorheen waren opgenomen in het voorgaande register zijn automatisch overgedragen aan het nieuwe register van de Lcsh. Lcsh heeft een verscheidenheid aan verschillende verantwoordelijkheden met betrekking tot het register:

  • Erkenning van diploma’s Sociale Hygiëne, dit is essentieel voor leidinggevende om hun positie in het register te behouden;
  • Registratie van personen in het register;
  • Herbevestiging registraties uit het oude register;
  • Raadpleegbaar maken van het register sociale hygiëne.

Veiligere omgeving Met het nieuwe register en de verantwoordelijkheden van de Lcsh wordt een belangrijke stap gezet in het bevorderen van de sociale hygiëne en het versterken van de naleving van de alcoholwetgeving in Nederland. Het up to date houden van het register zal dan ook een bijdrage leveren aan het verminderen van misbruik en overmatig alcoholgebruik, wat uiteindelijk zal resulteren in een veiligere omgeving voor zowel werknemers als klanten in de horeca en slijterij sector. Het Register sociale hygiëne kan door iedereen online geraadpleegd worden. Overheidsinstanties en werkgevers kunnen op die manier controleren of leidinggevenden beschikken over de vereiste kennis en inzicht om alcohol te mogen schenken en/of verkopen.

Digitale Checklisten ondersteunt gemeenten met checklisten aan de hand van de Alcoholwet waarin onder andere de controle van de Lcsh is opgenomen. De checklisten vereenvoudigen de handhavingsplicht van gemeenten en dragen bij aan het optimaliseren van de handhaving. Digitale Checklisten biedt al checklisten aan over horecavergunningen en wijzigingen van leidinggevenden via aanvraagformulier nieuwe leidinggevende(n). Digitale Checklisten maakt ook voor gemeenten checklisten aan de hand van de Alcoholwet, meer informatie hierover vind je in een eerder artikel.

Meer informatie Mocht je vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande, neem dan contact op met je accountmanager of de servicedesk via info@digitalechecklisten.nl / 020 3032052.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.

Deze site gebruikt cookies om de site persoonlijker en gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van je bezoekersgedrag. Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.