Digitalisering binnen de Omgevingswet

Digitalisering is een belangrijk onderwerp binnen de Omgevingswet. Welke kansen biedt het? En hoe wordt het binnen de Omgevingswet verwezenlijkt? Lees het hier!

photo-of-people-using-laptop-3194519

Welke kansen biedt digitalisering?

Digitalisering maakt goede en eenvoudige uitvoering van de Omgevingswet mogelijk. Zo kunnen overheden, bedrijven en burgers sneller beschikken over informatie over onder andere de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en de regels die daar gelden. Betrokkenen moeten met één muisklik kunnen ontdekken welke regels op een plek gelden. Daarnaast biedt het kansen om besluitvorming te versnellen en te verbeteren. Gerichter en efficiënter omgaan met actuele informatie vergroot het gebruiksgemak, verlaagt onderzoekslasten en bevordert informatie-uitwisseling.

Doelen digitalisering

De digitalisering van de Omgevingswet heeft uiteindelijk twee concrete doelen. Het eerste doel is een betere informatievoorziening. Daarbij gaat het vooral om de beschikbaarheid van informatie, juiste informatie op het juiste moment en hergebruik van informatie. Ten tweede ligt de focus op betere ondersteuning van processen waarin de wet wordt uitgevoerd. Denk daarbij aan het ondersteunen van een digitale aanvraag of het doen van een melding.

Informatie op maat

Digitale dienstverlening betekent meer dan informatie bieden. Het moet ook toegankelijk zijn. Daarom is het aanbieden van informatie op maat belangrijk. De Omgevingswet presenteert daarbij de welbekende vragenboomstructuur. Daarmee krijgen gebruikers inzicht in wet- en regelgeving op een gebruiksvriendelijke en snelle manier. Wil je meer weten over vragenbomen? Lees hier “De vragenboom in perspectief: interventiebeleid van inspectiedienst” en “Vragenboom: checklist op maat”. Bij publicatie van wet- en regelgeving moeten overheden dus ook de bijbehorende beslisbomen publiceren en beheren. De beslisbomen verwijzen weer naar wet- en regelgeving voor extra informatie.

Een systeem

Het daadwerkelijk verbeteren van de digitale informatievoorziening betekent losse voorzieningen aan elkaar koppelen en één werkend stelsel creëren. Dat is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Alle digitale informatie over de leefomgeving is te vinden in één digitaal loket. Via dit loket kan iedereen zien wat mag en wat niet volgens de Omgevingswet. Hierbij kunnen ICT-leveranciers en ontwikkelaars aansluiten met hun eigen applicaties. Zo kunnen initiatiefnemers bijvoorbeeld via het loket checken of ze een vergunning nodig hebben. Daarbij maakt het gebruik van standaard toepasbare regels (STTR), een begrijpelijke vertaling van juridische regels in een vragenboomstructuur. Het opstellen van STTR blijkt in de praktijk erg complex te zijn. Daarom bouwde Digitale Checklisten een handige en eenvoudige tool voor het maken van deze regels. Check meer in onze artikelen “Workshop standaard toepasbare regels (STTR)” en “De standaard toepasbare regels in DC”.

Vragen

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande, neem dan contact op met je accountmanager of de servicedesk via info@digitalechecklisten.nl / 020 3032052.

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.